Verzekeringen. Je hebt ze nodig in de hoop ze nooit nodig te hebben. Je zorgvuldig afgesloten opstal- of inboedelverzekering is zelden onderwerp van een geanimeerd gesprek, immers, als je er aanspraak op moet maken is er weinig gezelligs gebeurd. Toch valt er veel te vertellen en ook al zijn het geen sprookjes, als het goed geregeld is volgt er alsnog een happy end. Marion blogt waargebeurde verhalen, uit het leven gegrepen. Inclusief leermomentjes ;-)

Schuitje varen, theetje drinken | over vaarplezier

We waren op Aruba vakantie aan het vieren toen ik flink wat mazzelmomentjes had aan de blackjacktafel in het plaatselijke casino. Hoewel het feit dat Yvon letterlijk achter me stond mijn daadwerkelijke mazzel was. Iedere keer als ik mijn vers gewonnen fiche aan haar gaf telde ze als een bezetene alle fiches opnieuw. Totdat ze er te zenuwachtig van werd en met een bloedgang naar de kassa sprintte om het waardevolle plastic om te wisselen naar knisperende papiertjes.

Zo kwam het dat we in het vliegtuig onderweg naar huis druk aan het filosoferen waren waar we de gewonnen 1000,00 gulden (het was nog in de vorige eeuw…) aan uit zouden geven. We besloten onze vakantie met een weekje te verlengen en een bootje in Friesland te huren. Yvon was in het bezit van een vaarbewijs dus het mocht allemaal wel wat spectaculairder dan een sloepje. De keuze viel op een motorjacht van zo’n 11,5 meter met flybridge. Ergens tussen de Friese meren bevond zich het schattige pietepeuterig dorpje -de lengte van de boot oversteeg de lengte van de dorpsstraat- waar we achterin de haven in een verdomhoekje ons ‘bootje’ vonden.

Het zag ernaar uit dat het wel een dingetje werd om het drijvende vakantiehuis tussen de steigers vandaag te krijgen maar we gingen ervoor: Yvon pittig op de flybridge en ik wijs kijkend op de kade. Een stel Duitse kerels keek geamuseerd toe hoe ik verwoede pogingen deed om de touwen op te rollen. Kennelijk was de ongeschreven ‘altijd-even-helpen’ watersportwet de heren niet bekend want ze staken geen vinger uit. De boegschroef (een schroef aan de voorzijde van de boot die een zogenaamde ‘stuwstraal’ naar zowel bak- als stuurboord kan creëren, voornamelijk bedoeld om te manoeuvreren) bleek Yvons beste vriend. Niet alleen bij het verlaten van het haventje, gewoon, bij alle bochten.

Via het Prinses Margrietkanaal zwabberde we naar Sneek en boegschroefde Yvon bijna behendig de boot naar de kade. Daar zat een oude man, type zeebonk, hoofdschuddend op een bankje. Alleen een houten poot en een papegaai op zijn schouder ontbrak, voor de rest ademde alles aan de man ‘ervaring op het water’. Toen we kittig langsliepen kraakte zijn schorre stem ‘Dames, als jullie straks wegvaren, doe het dan zoals het hoort, op het roer’. We giechelden beschaamd ‘ja meneer’, schoten het eerste het beste terras op en bestelden een kopje thee.

Bootje huren? Vijf dingen waar je aan moet denken!

Hoe heerlijk is het om op een mooie dag de Nederlandse wateren te ontdekken met een bootje. Ze zijn overal te huur en je hebt pas een vaarbewijs nodig voor boten die langer zijn dan 15 meter of harder varen dan 11 knopen (20 km p/u). Let wel op de volgende zaken:

  • Check bij de verhuurder hoe de boot is verzekerd. Is alleen schade aan derden gedekt wees je dan bewust van de risico’s. Een WA-casco verzekerde boot (de officiële benaming van all-risk) heeft natuurlijk de voorkeur;
     
  • Ook al is een vaarbewijs niet noodzakelijk, het is natuurlijk wel verstandig om je even te verdiepen in de regels op het water. Op de Amsterdamse grachten gelden namelijk andere regels dan op de Friese meren;
     
  • Alvast een belangrijk weetje: beroepsvaart gaat áltijd voor;
     
  • Ook een heel belangrijk weetje: bind nooit je boot vast aan de kade als je in de sluis ligt te wachten. Je zult niet de eerste zijn die de boot niet snel genoeg loskrijgt en vervolgens -tot grote hilariteit van de altijd aanwezige omstanders- verticaal aan de kade hangt;
     
  • Misschien wel de belangrijkste: bestel geen Long Island Ice Tea op het tussen-stop-terrasje maar houd het bij een gewoon bakkie thee of iets anders non-alcoholisch. Ook op het water is een alcoholpromillage van 0,5 het maximum. Een boot reageert niet zoals een auto, stoppen duurt langer dus een vertraagde reactie van een schipper kan voor ongelukken zorgen.

Booteigenaar? Doe de lentecheck!

Als je boot na het winterseizoen weer lekker het water ingaat is een motorische check altijd een goed idee; een inspectie van de stuurinrichting, de lichten en de claxon is een goede start. Meer preventietips? Kijk hier maar!

Mooi vaarseizoen!

Marion