Verzekeringen. Je hebt ze nodig in de hoop ze nooit nodig te hebben. Je zorgvuldig afgesloten opstal- of inboedelverzekering is zelden onderwerp van een geanimeerd gesprek, immers, als je er aanspraak op moet maken is er weinig gezelligs gebeurd. Toch valt er veel te vertellen en ook al zijn het geen sprookjes, als het goed geregeld is volgt er alsnog een happy end. Marion blogt waargebeurde verhalen, uit het leven gegrepen. Inclusief leermomentjes ;-)

Autoverzekeringen | over snelheid & slippen

Van alle soorten vervoersmiddelen die er zijn heeft de auto toch wel onze voorkeur. We houden er ook gewoon van, lekker achter het stuur meters maken, wie doet je wat? De need-for-speed en de chronisch sportieve rijstijl van Yvon heeft me wel eens doen afvragen of zij niet stiekem ‘The Stig’ was, je weet wel, de mysterieuze coureur van Top Gear. Hoewel… 

We waren ooit in Spanje en werden uitgenodigd voor ‘een ritje met de Ferrari’. Yvon ging als eerste met de gastheer mee. Na een kwartiertje waren ze terug en met grote ogen en blosjes van opwinding zei ze dat het ‘te gek!’ was. Bleek gelogen; het was doodeng! De auto trok op van 0 naar 100 in een wimperwappertje en onze chauffeur flirtte met Magere Hein door als een bezetene over de bergweggetjes te scheuren. Ik heb in 10 minuten tijd tientallen huiveringwekkende ‘what if…’ scenario’s aan me voorbij zien trekken. Tot de dag van vandaag kruipt er een rilling over mijn lijf bij het geluid van een brullende Ferrari-motor. 

Feit is wel dat wij vroeger beiden heel veel op de weg zaten. Maar dan ook echt heel veel. Daarom leek het ons -zeker na het Spaanse avontuur- een goed idee om in het kader ‘een slimme meid is op alles voorbereid’ een slipcursus te volgen. Dus toen ons aller Max Verstappen nog ver weg in de pijplijn verstopt zat, togen wij naar het circuit van Zandvoort om te leren hoe te reageren in onverwachte situaties. Op de weg dan hè?
Het leek ons ‘wel leuk’, een beetje ‘circuitje rijden’. Nou, dat viel dus vies tegen. Ons gegiechel verstomde ten eerste bij het aanhoren van ‘voorbeelden uit de praktijk die niet zo goed waren afgelopen’. Ten tweede bleek in de auto al snel dat je reflexen ongeleide projectielen zijn als je geen idee hebt wat je moet doen. Aquaplaning is bijvoorbeeld een hele verraderlijke situatie; we zijn het hele circuit over gezwabberd. 

Er kwamen niet alleen ‘speciale omstandigheden’ aan bod maar er waren ook genoeg tips die handig zijn bij het normale dagelijkse gebruik van de auto. Eigenlijk zou iedereen die een rijbewijs heeft een rijvaardigheidstraining moeten volgen. En de training na een aantal jaar nog een keer herhalen. De wereld verandert, niet alleen qua techniek maar ook op de weg. Zeker voor de oudere generatie lijkt het ons belangrijk. Ik voel een nieuw tv-programma opkomen: ‘oudjes in de slip’. Ik denk dat ik morgen omroep Max even ga bellen! 

Goed om te weten:

Alles, maar dan ook alles wat er met een auto -meestal onvrijwillig- gebeurt, valt onder de autoverzekering. En omdat een ongeluk in een klein hoekje zit en relatief vaak voorkomt zijn de premie’s voor autoverzekeringen niet mals. Daarom is de opbouw van de schadevrije jaren zo belangrijk. En…. begin er vroeg mee! Als je zoon of dochter na het behalen van het felbegeerde roze papiertje in creditcard-formaat een eigen autootje heeft, direct op zijn of haar eigen naam zetten en niet laten meeliften op de schadevrije jaren van paps of mams. Om twee redenen: ten eerste start dan direct de opbouw van zijn of haar eigen jaren en ten tweede: mocht je nakomeling een ‘regelmatige bestuurder’ van jouw auto zijn en schade veroorzaken, dan kun je enorm de pineut zijn als dat door middel van onderzoek naar buiten komt. Voor jongeren tot een jaar of 24 zijn de premies op z’n zachts gezegd pittig te noemen maar dat heeft ook een reden: statistisch gezien maken zij de meeste brokken. Dus mocht je nog een cadeautje zoeken voor de feestdagen: overweeg eens een dagje ‘blij dat ik glij’ op het circuit van Zandvoort.  


Mooie -en vooral veilige- dag!

Groet, Marion